sobota 22. októbra 2005

Fajčím. Čo s tým?

Prečo ženy fajčia a prečo s tým chcú prestať.Nebojte sa, nezbláznil som sa. Iba som narazil na jeden článok v novinách a po precíznom uvažovaní, či ho ukradnem, som sa rozhodol, že treba osvetu šíriť ďalej. A s diakritikou $$;-)$$ /článok je skrátený/ Autorka: Zora Handzová Fajčila som dvadsať rokov pravidelne každý deň, tak mi verte, že viem, o čom hovorím. Teraz tri mesiace nefajčím. Možno do toho spadnem znova, zatiaľ sa však držím. Nechcete to skúsiť aj vy? Máte možno väčšiu šancu prestat, ako si myslíte. Ženy majú rôzne dôvody na fajčenie. Môže to byť neznesiteľný šéf alebo ešte neznesiteľnejší manžel. Alebo túžba po spoločenskom kontakte. Veď v Chorvátsku ešte pred niekoľkými rokmi hlásal nápis na cigaretovej škatuľke: "S cigaretom nijsi sam." "Mnohí fajčia najmä zo spoločenských dôvodov - pri cigarete sa lepšie nadväzujú a upevňujú kontakty," hovorí profesor Teodor Kollárik, prodekan Fakulty sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave. Ďalej tvrdí, že ženy sú prístupnejšie rozumným argumentom o škodlivosti fajčenia. Ženy fajčia menej Najčastejším dôvodom na skoncovanie s fajčením je zdravie. U niekoho však zaváži vlastný imidž. Fajčiaca žena má obavy, že ju okolie ako fajčiarku neprijme. "Ľudia, ktorí nevedeli, že fajčím, sú sklamaní, keď si zapálim, majú o mne asi inú mienku," vraví jedna z mnohých fajčiarok. Podľa prieskumu vyfajčia ženy, ktoré chcú s fajčením prestať, okolo 10 až 15 cigariet denne. Naproti tomu, muži 20 až 25. Fajčenie je pohoda Poznáte to aj vy - ráno prídete do práce a s kolegyňou už máte zaužívaný rituál: kávička a ku nej cigaretka. Alebo siahate po cigarete pri spoločenských akciách. Bojíte sa, že prídete aj o cigarety aj o priateľov, ak prestanete? "Keď som prestala fajčiť, chýbali mi klebety medzi fajčiarmi," priznáva štyridsiatnička Jana. Nefajčí už desať rokov, ale priateľov má stále aj medzi fajčiarmi. Povedzte to na seba Keď chcete prestať, treba staré zvyky zmeniť. Možno nemusíte hneď vymeniť manžela ani priateľov či zamestnanie, niekedy stačí dohoda. To, bez čoho sa neobídete, je podpora okolia. Ak so svojím plánom prestať fajčiť oboznámite priateľov, určite získate podporu. Tá je v mnohých prípadoch nedoceniteľná. Treba si nájsť niekoho, kto na vás bude dozerať. Môže to byť partner, alebo dobrá priateľka. Najlepší je samozrejme nefajčiar. Tam kde nepomôžu zdravotné argumenty zaberie spoločenský tlak. Nefajčiarske letecké linky, nefajčiarske miestnosti, nefajčiarske pracoviská, nefajčiarske zóny v podnikoch. "Mama, smrdíš!" povedala mi moja dcéra, keď som jej prišla dať bozk na dobrú noc. A mala pravdu. Aj kolegyňa nefajčiarka sa mierne odtiahla, keď sme sa spolu sklonili nad papiere. Nepríjemný pach u fajčiara cítiť z celého tela, usídli sa v každom póre pokožky. Páchnuce vlasy nerozvonia ani drahý parfum a mentolová žuvačka osvieži dych len do ďalšej cigarety. Dlhodobé fajčenie poškodzuje pleť a zhoršuje celkový vzhľad, čo v istých situáciách nevyrovná ani perfektný mejkap. A ženy sa chcú predsa páčiť, chcú byť príťažlivé. Mimochodom, ak chcete dať príklad svojim deťom, máte šancu tak do ich 14 rokov. Vtedy sa ich postoj k fajčenu mení. Už vás prestanú odhovárať a možno si namiesto toho tiež zapália. Ak ste už s fajčením bojovali a zlyhali ste, neprehrali ste. Väčšine odučených fajčiarov sa to podarilo až na niekoľký pokus. Epilóg Fajčit ma naučila moja najlepšia kamarátka keď sme mali 18. Ona je dodnes sviatočnou fajčiarkou, ktorá si zapáli raz za týždeň pri pohári vínka. Ja som fajčila denne a dosť. Dva razy som síce s cigaretami prestala kvôli deťom na celý rok, keď som ich dojčila, ale vždy som začala znova. Mám za sebou ešte jeden pokus, ktorý nazývam dobrovoľný a trval štyri mesiace. Potom prišiel rozvod a obálku s úradným predvolaním som už čítala s cigaretou v ruke. Pravda, príloha čokoláda, 22.10.2005 Dúfam, že aspoň niekto to vydržal až do konca článku, uvedomujem si, že väčšinu z mojich pravidelných čitateľov to ani v najmenšom nezaujíma, ale jednoducho som to sem dať musel.

3 komentáre:

  1. cetla jsem to cely, zel k tomu, abych prestala kourit, me to nepremluvi...:-i :DDDD

    OdpovedaťOdstrániť
  2. aj ja som to precitala cele a je to celkom nice clanok...je tam teda dost pravdy...Takze fajciari drxim palce v odvykani..

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Dobre JIMI, že si to zaradil, treba s tým skoncovať. Ja nechápem, čo na tom fajčení tí ľudia vidia. Je to nechutné

    OdpovedaťOdstrániť