nedeľa 21. januára 2007

Jedenástka je magické číslo

a má nejaký zvláštne morbídny význam v histórii a budúcnosti ľudstva.Všetci vieme, čo sa stalo 11.9.2001, všetci máme zvláštny pocit, keď na hodinách vidíme 11:11, alebo keď sa kalendár prehupne na 11.11. Bol som to ja, kto objavil nový, pomerne jednoduchý spôsob overovania deliteľnosti čísla práve jedenástkou a som to ja, kto objavil význam čísla 11 v Pascalovom trojuholníku. Nielen, že má tento trojuholník esenciálny zmysel pre kombinačné čísla, ale je popretkávaný kliatbou jedenástky. Keď si vezmete druhý riadok (1 1) a tretí riadok (1 2 1), znalé oko objaví súvislosť: 121/11=11. Hm, zamyslí sa rozumný človek a implikuje túto skutočnosť na riadok štvrtý - (1 3 3 1). A div sa svete - 1331/121=11. Takto to pokračuje až do riadku nekonečného $$:-))$$ (ak teda zanedbáme takú nepodstatnú vec akou je prenos čísla do ďalšieho rádu $$:-i$$). Môžeme teda prehlásiť vetu: $$violet$$N-tý riadok Pascalovho trojuholníku je n mínus prvou mocninou čísla 11. Prvý riadok (1) je nultou mocninou jedenástky.$$/font$$ A ako som na to prišiel? Včera pred spaním som sa snažil vypočítať 40. mocninu čísla 1,1 $$:-i$$.

3 komentáre:

  1. Ty vado :-D Díky :-D Teď se i to bude hodit, budem probírat maturitní otázku Kombinatorika, tak začnu Jimiho pravidlo okamžitě používat :-D Hele, zkus to nadhodit ve škole, třeba se toho chytí nějakej profesor a vzhledem k tomu, že jsi objevil nové matematické pravidlo, tak nejen, že budeš slavnej, ale taky ti třeba daj stipendium nebo rovnou diplom :-))

    OdpovedaťOdstrániť
  2. on je dosť podstatný problém v tom dodatku o prenose čísla do vyššieho rádu :D totiž pre piatu mocninu (šiesty riadok) ti výjde 161051 a malo by to byť 15101051... (v tom ďalšom už to dokonca je 1771561 a má to byť 1615201561) takže to tak úplne nesedí :-i :D

    OdpovedaťOdstrániť