štvrtok 2. októbra 2008

Zlá dopravná situácia v Bratislave?

Mám riešenie!$$green$$Upozornenie: Všetky čísla sú len orientačné a symbolické pre lepšie pochopenie článku.$$/font$$ Každý deň trávim hromadu času v nie jednej, ale minimálne troch dopravných zápchach. Rozmýšľal som, ako by sa to dalo vyriešiť. Rozšírením ciesty by sme toho moc nezískali, takže som to zavrhol. Potom som sa zamyslel nad tým, kde vlastne problém väzí. Je mimo Bratislavy. Denne do Blavy pricestuje okolo 150 až 200 tisíc pracovníkov a študentov. Väčšina z nich (dúfam) príde medzimestskými autobusmi, či vlakmi. Lenže značné percento (trúfam si odhadnúť ho na 40%) sa sem dopraví autíčkami. Keď k tomu pridáme autíčka bratislavské, dostaneme problém. Toto mesto nie je dimenzované pre štyristo tisíc áut. Ako to riešiť? Zakázať tzv. "cezpoľným" príchod do Bratislavy autom? A ako by sa potom prepravovali po meste? Preplnenou MHD? Nie. Zavedieme mýto. Buď jednorázové, dajme tomu dvadsať korún za vstup, alebo permanentky (povedzme pětikilo ročne), prípadne kombináciu oboch spôsobov. Máš mimobratislavskú značku - platíš. Prečo je to spravodlivé riešenie? Pretože cestné komunikácie sú spravované magistrátom, ktorý má peniaze z daní ľudí, ktorí v danom meste pracujú. Iste, pracujú tu aj nebratislavčania, lenže - časť vybraných daní, ktoré náležia mestu sa prezordeľujú v rámci Slovenska, presne z toho dôvodu, že sa na nich podieľajú aj obyvatelia iných miest. Toto riešenie by nielen znížilo počet áut v Bratislave, ale zároveň by poskytlo istý drobný finančný obnos pre cestnú správu. Stále sme nevyriešili problém plnej mestskej dopravy. Kto financuje MHD? Áno, hádate správne, magistrát. Okolo polovice rozpočtu tvorí dotácia od hlavného mesta Slovenskej Republiky. Čo sú tie isté dane spomenuté aj pri cestách. Zvyšná polovica sú príjmy z reklamy a cestovné. Aby sme zabezpečili spravodlivosť, mali by obce, z ktorých prevažná časť obyvateľov pracuje a študuje v Bratislave prispievať do rozpočtu bratislavskej MHD. Rovnaké opatrenie by mali samozrejme prijať aj iné veľké mestá - Košice, Žilina, Nitra, atď. Ak sa to občanom na mestskom zastupiteľstve v Svätom Juri nepodarí presadiť, budú musieť platiť zvýšené cestovné. Navrhoval by som jeden a pol násobok toho štandardného. MHD bude jazdiť bez meškania (budú prázdnejšie cesty) a bude kvalitnejšia (vyšší rozpočet), čím sa ešte viac zvýši jej atraktivita a zníži sa počet áut. V súčasnej dobe by funkciu mýta a prípadne aj dotácií na MHD mala riešiť spotrebná daň z benzínu. Lenže... je veľmi neadresná a ľudia si ani neuvedomujú, že ju platia, komu ju platia a za čo ju vlastne platia. Mýto by bolo veľmi adresné a taktiež by plnilo funkciu zníženej spotreby (v tomto prípade bratislavských ciest). Nespomenul som však najzávažnejší problém všetkých ciest - nákladnú dopravu. Zásobovať treba, to nepopieram, ale ak by sa zaviedol poplatok za vstup do mesta/obce (akéhokoľvek/akejkoľvek) pre vozidlá nad 3,5 tony, tak by to na tých uliciach tiež vyzeralo inak.

2 komentáre:

  1. To je asi blbosť, veľmi komplikované a ťažko dodržateľné. Podľa mňa by to vyriešila kvalitná MHD zadarmo a brutálne drahé parkovanie v meste pre nemiestnych. Každý by si spočítal že koľko ušetrí ak uprednostní MHD pred vlastným autom. Otázka zostáva, kto by platil tú MHD?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Alebo prave to metro. Kedze pozemna preprava je uz plna, a podzemna, resp. letecka nie :) , tak potom treba investovat trosku peniaskov aj tam.

    OdpovedaťOdstrániť