pondelok 4. februára 2008

Jimi The Videoprocesser

Ultimátny návod na spracovanie videaDigitálnym videom sa viac či menej amatérsky zaoberám už niekoľko rokov. Prečítal som niekoľko viac či menej amatérskych článkov na túto tému a dospel som k názoru, že už o tom viem úplne všetko čo o tom bežný smrteľník vedieť môže a vedieť potrebuje. Rozhodol som sa svoje znalosti poslať ďalej týmto spôsobom - článkom na blogu. Čo budeme potrebovať? Nejaké to zdrojové video (či už z TV karty ako v mojom prípade, alebo z digitálnej kamery, alebo z VHSky, alebo DVDčko, alebo nejaký divný rip z netu, každopádne čím horšie, tým lepšie (v určitých ohľadoch)), MediaCoder (freeware softík) a zopár (desiatok) hodín času, podľa toho, aké je dané video veľké. V mojom prípade sú to 20 minútový Simpsonovci zo včera, ripnutí TV kartou. Trochu odskočím od hlavnej témy a poviem, ako boli Simpsonovci nahraní. Dlhoročným skúmaním (TV karta má cca 7 rokov) som prišiel na optimálny formát nahrávaného videa - MPEG2 s variabilným bitrate-om cca 13500 kbit/s, PAL rozlíšenie (720x576), 50 polsnímkov za sekundu. Výsledné video má 1,5 GB (pričom obsahuje aj kúsok reklamy pred Simpsonovcami). Teraz z neho urobíme kvalitnejšie a 20x menšie video. Pustíme MediaCoder a natiahneme do neho zdrojové video. Audio nastavíme na CT AAC+ 32kbps Parametric Stereo. To je kvalita asi ako 96kbps stereo mp3, pre moje uši to stačí, pre normálneho človeka by malo postačovať 48kbps, muzikofili (či ako sa tým úchylom so zostavami za pol milióna nadáva) sa nebudú hrať s videom, lebo to pre nich nemá cenu. Teraz sa preklopíme na panel Time. Stlačíme select a pomocou tlačítok Mark In a Mark Out nastavíme vstupný a výstupný čas tej podstatnej časti, ktorú budeme spracovávať. Nastal čas video vystrihnúť nielen časovo ale aj priestorovo. Nechceme tam predsa prázdne miesta a TV karty (či iné zdroje) nie sú dokonalé. Takže sa preklopíme na panel picture a v roletovom menu Crop zvolíme manual. Poposúvame zobrazovanú časť tak, aby tam neboli žiadne čierne pásy, či iné škodlivé oblasti. Video býva často zašumené. Dokonca aj profesionálne vytvorené DVDčka obsahujú šum. O starých TV kartách, ktorých zdrojom je káblovka (nedajbože ak je signál rozdelený na dva prijímače)) ani nehovoriac. Zostaneme na paneli picture a klikneme na tlačítko Effects. Ide v podstate o rovnaké okno ako pri vyberaní času. Zaklikáme tam úplne všetko, aj keď tak úplne netuším čo je deblocking a codec, ktorý použijeme má deringing v sebe. Avšak najdôležitejšie sú aj tak Denoiser a De-Interlace. Denoiser je "odšumovač" a De-Interlace je preto, lebo moje zdrojové video sa skladá z polsnímkov (klasický DVD formát). S kontrastom a saturáciou sa hrať nemusíme, ale ak to video vyžaduje, tak môžeme. Ešte treba na paneli picture zvoliť výsledné rozlíšenie, ja osobne na Simpsonovcov používam 576x416. Ale vyberte si, čo sa vám chce - obmedzujú vás len dve veci - rozlíšenie výsledného videa by nemalo byť väčšie ako rozlíšenie zdrojového videa a obe súradnice by mali byť deliteľné 16timi. Na záver si zvolíme codec. V dnešnej dobe musí voľba jednoznačne padnúť na H.264. Je to najlepší zdarma dostupný codec aký existuje. Dáme dva prechody (prvý prechod iba určí bitrate-ovo náročné a nenáročné pasáže, druhý už video priamo prekóduje). Nuž a aký zvoliť bitrate? Čiastočne to závisí na tom, či ide o domáce video, kde sa prevažne nič nehýbe, alebo je to animovaný seriál (ako Simpsonovci), kde je veľa rovnako farebný plôch, alebo je to Spider-Man III, ktorého akčné scény sú okom nezachytiteľné. Nuž a čiastočne to závisí na v minulom kroku zvolenom rozlíšení. Simpsonovcom pridelím rovných 500, čo je ekvivalentné s 1000 kbps pre jednoprechodový XviD. Stlačíme Start a čakáme $$:-))$$. Nastáva očakávané porovnanie zdroja a výsledku (na obe si kliknite, toto sú jpegy, po kliknutí uvidíte png, čo je bezstratová kompresia, takže skutočne to, čo vidíte, keď si pustíte video): Za tú hodinu a 3 minúty to stálo, nie? $$:-))$$ (nehovoriac o tom, že to má 77MB)

1 komentár:

  1. mám opačný problém mám video s týmito vlastnosťami a nejde mi to prehrať v žiadno prehrávači sveta
    (1/2) CD1 - Braveheart 1995.avi 698,07 MB
    video kvalita:4362851 ef.bitů na snímek 3:4
    video tok:Intel ITU H.264 \'H264\' , 576x240, 12 bit, 262 sn., 25,0000 sn./s, -60443,668 kbit/s
    audio tok:MPEG-1 Layer 3 (MP3) , 44100 Hz, 127,512 kbit/s, stereo

    a moja prosba teda znie pomôžeš mi s tóu rýchlosťou 127,512 kbps, lebo by som si to rád spustil na DVD prehrávači, ale superspeed mi to neberie. Vďaka. troky312

    OdpovedaťOdstrániť