piatok 2. marca 2007

Muž s vŕzgajúcou topánkou

A Jimiovské zákonyVŕzgajú mi boty. Viac ľavá ako pravá. Nevŕzga vždy, ale iba poväčšinou. Je to hrozne počuť a dosť ma to otravuje. Jediné, čo ma hreje na duši je to, že ostatných to otravuje viac. Dúfam. Vraj je to ako keby som stále chodil po snehu, povedala Monika. A snáď má aj pravdu, ale keď ja sneh až tak moc rád nemám. Ale čo narobím, nech len vŕzgajú... možno časom prídem na novú, efektívnejšiu, nevŕzgavú chôdzu a dostanem za to cenu. Pred časom som vymyslel trojicu zákonov, podľa ktorých funguje môj život. Nebolo to tak, ako to funguje väčšinou - že sa vymyslia zákony, a ostatní sa podľa nich správajú. Ja som sa najprv nejako správal a toto správanie som zhrnul tromi zákonmi. Inšpiroval som sa Isaacom Asimovom a jeho robotickými zákonmi: 1. Robot nikdy nemôže zraniť človeka, alebo dopustiť aby bol človek zranený. 2. Robot musí vykonať čo mu prikáže človek, ak to neprekáža prvému zákonu. 3. Robot musí chrániť svoju existenciu, ak to neprekáža predošlým dvom zákonom. V Asimovovej knižke Základňa a Zem (alebo ako som ju ja čítal v češtine Nadace a Země) je R. Daneel Olivaw, robot žijúci (ehm, existujúci) už desaťtisíce rokov, pričom jeho život sa blíži ku koncu. Tento robot si vytvoril takzvaný Nultý zákon Robotiky, ktorý znie: 0. Robot nikdy nemôže ublížiť ľudstvu, alebo dopustiť aby bolo ľudstvu ublížené. Ostatné zákony boli následne upravené, tak aby neodporovali nultému zákonu. Toľko k histórii a teraz teda tie moje zákony: 1. Jimi si vždy musí robiť srandu, nech už ide o čokoľvek. 2. Jimi musí byť vždy úprimný, ak to neprekáža prvému zákonu. 3. Jimimu musí ísť vždy o vlastný prospech, ak to neprekáža predchádzajúcim dvom zákonom. Nuž a vekom som prišiel na to, že takto sa fungovať nedá, lebo o chvíľu by nebol nikto pre koho by som tie vtipy rozprával, tak vznikol nultý zákon: 0. Jimi sa bude snažiť byť lepším človekom. Pričom nasledujúce tri zákony boli upravené, aj keď nie tak ultimatívne ako v prípade R. Daneela Olivawa, pretože u mňa ten humor niekedy prebije všetko. Ale ja nie som robot, tak si to môžem dovoliť. A kúpte si vŕzgajúce boty, nech je nás viac! $$;-)$$

2 komentáre:

  1. tie zakony ta vazne celkom dobre vystihuju :)

    ..ked ti ta jedinecnost vo vrzgani topanok tak prekaza, mozem doma v pivnici vyhrabat moje zlte vrzgajuce tenisky a zacnem ich nosit ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Jak už tu bylo psáno, ty zákony tě dokonale vystihuji. Aspoň za ten krátký časový úsek, co tě znám. :)

    OdpovedaťOdstrániť