streda 13. marca 2013

Spotreba vody a tepla v byte 2012

O elektrine už som písal a teraz som dostal vyúčtovanie ostatných energií. Teplo a teplú vodu berieme z Opatovíc nad Labem, čo je jedna z najlacnejší teplární v ČR, teplo (a elektrinu) vyrába z uhlia. To nie je úplne ideálny zdroj, ale ČR má uhlia veľa, takže je lacné a EÚ sa postarala o filtre na komíny, aby z tej elektrárne/teplárne neliezlo moc sajrajtu.

Vodou šetríme tak nejak primerane (rezervy iste sú, hlavne v tom občasnom naplnení veľkej vane - ale zase na čo by nám tá vaňa bola, ak by sme ju nepoužívali?), pračka beží v priemere raz týždenne, myčka asi 5x týždenne, sprchovať sa treba každý deň len v najväčšom teple. V priebehu minulého roku sa mi podarilo aj namontovať termostatickú batériu na sprchu, čím sa (moja) spotreba v sprche zmenila z 12l teplej a 3l studenej na 6l teplej a 9l studenej vody. V sprche strávim tak 15 minút a stihnem si umyť aj moje krátke vlasy. Miška je na tom rapídne horšie, ale výchova v tejto oblasti ešte nie je z mojej strany ukončená :-i :D. Na záchode máme štart/stop splachovadlo, takže na malú potrebu sa minú len asi 2-3 litre vody.

Teplo je iná kategória - radiátory nepúšťame. Raz som mal nutkanie, niekedy vo februári, keď bolo vonku -15 až -20, ale vnútri sa teplota udržala nad 20°C, takže som odolal. Radiátory bežali za celý rok len asi 3 hodiny, pretože som ich mal naplno otvorené od leta a hneď ako nimi prefrčala prvá horúca voda (aby sa neusadzovali nejaké sajrajty) som ich zase zatvoril. Neviem či nás vykurujú susedia (nepravdepodobné - z jednej strany je byt neobývaný) alebo obchod pod nami (pravdepodobné - je tam zverimex a zvieratá asi potrebujú mať nejakú teplotu, obzvlášť hlodavce a vtáky). Ničmenej aj za súčasnej situácie (vypnuté radiátory) zvládame slušne vetrať a v byte máme sucho. Aj tak sa 40% tepla rozpočíta podľa plochy bytu a 60% podľa nameraných jednotiek (tých sme mali 360, ale pretože podľa vyhlášky musí byť najnižší námer minimálne 40% priemeru, tak nám to navýšili na 6500 - pre informáciu, jeden "dielik" má hodnotu asi 0,2kč).

Takže finálny súčet - Teplá voda (TÚV) 5m3, Studená voda 29m3 a Teplo 10GJ. V korunách je to 1800 kč za teplú vodu, 2800 kč za studenú a 4000 kč za teplo.

Zaujímavá vec je tá, že minulý rok (keď sme v byte boli len asi dva týždne, ale vyúčtovanie nám prišlo za celý rok a v ňom aj základné informácie o celom dome) bola spotreba vody za dom 1830 3 a tento rok až 2200 m3. Pritom námery bytových vodomerov sú cca rovnaké. To isté sa v rovnakej miere týka aj teplej vody. Rozhodne túto tému nadhodím na plánovanej schôdzi SVJ a napíšem sem, čo sa mi podarilo zistiť. Osobne mám dva tipy - buď je v potrubí diera alebo je vadný hlavný merač. Každopádne to spôsobilo nárast ceny studenej a teplej vody o cca 28%. Teplo zdraželo o cca 25% (ťažko sa to počíta, keď mám za minulý rok obmedzené dáta) aj keď cena v teplárni sa zdvihla len o 9% (rozdiel vznikol tým, že sme mali väčšiu spotrebu a menej "dielikov", to je mimochodom tiež podozrivé, aby počet dielikov klesol zo 694 tisíc na 586 tisíc).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára