utorok 28. augusta 2012

Koľko stojí bývanie?

Keď som sa chcel sťahovať do svojho, tak som dlhé a dlhé hodiny šmejdil po internete, aby som zistil, koľko drahocenných koruniek ma to bude mesačne stáť. Nikto vám to nepovie. Na internete je všetko, aj cena bývania, ale táto konkrétna hodnota kolíše od tisícky až po desaťtisíce mesačne.

Takže sa pozrime na to, koľko to stojí mňa.

Aby som vôbec mal nejaký byt, musel som si zobrať hypotéku. Od takej vtipnej banky, že UniCredit. Mno. Unikátni vskutku sú. Ale hypotéka v pohode, 820 000 kč, 3,74% úrok, 20 rokov - 4879 kč mesačne. To sa dá. Lenže - k hypotéke musím mať účet. Nestačí obyč, musím mať Partners konto - 89 kč mesačne. Poplatok za hypotéku je 200 kč mesačne. Wow, zrazu sme na 5168 kč. Stále to nie je všetko - k hypotéke je treba mať kreditnú kartu (ok, netreba, ak by mi nevadil úrok o 0,2% vyšší). Kreditku treba aktívne využívať - aspoň 500 kč 5 krát v polroku (uff, jednoduché podmienky FTW). Lenže, keď už kreditku musím využívať aspoň občas, tak ju využívam furt (majú to dobre vymyslené).

Od banky všetko? Nie - byt musí byť poistený proti živelnej pohrome (čo keby prišla tsunami, že?). To je ďalších 1500kč ročne - 125 mesačne. (zatiaľ 5793 = 5168 + 500 + 125).

No dobre, to by sme mali vybavenú hypotéku. Zvyšok peňazí som mal svoj - omyl. Väčšinu zo zvyšku mi požičali rodičia a tým tiež musím splácať, zatiaľ sme dohodnutí 500€ (úver bol v €) raz za tri mesiace - v prepočte 4200 kč mesačne (podľa kurzu). (súčet cca 10 000 kč).

Takže dlhy máme z krku (kiežby) a poďme žiť. Musíme sa sprchovať, umývať riady a piť vodu - na studenú platím zálohy cca 300 kč a na teplú 500kč. Teplo stojí tiež zhruba 800 kč mesačne. Ďalšia slušná pálka je fond opráv (oficiálne sa to tak nevolá, ale ja to tak budem volať, pretože je mi tak jasné, na čo to slúži) - 3012 kč mesačne. Z toho sa platí úver domu (zase pôžička!), ktorý sa bral pred asi 4 rokmi na zateplenie. Ďalších 11 rokov sa bude splácať. Potom sú tam rôzne kraviny ako upratovanie vchodu, odvoz odpadkov, spoločná elektrina, správa domu - dohromady 4903 kč (priebežne 14 903 kč).

Plyn (chvalabohu) nemám, takže mi stačí platiť elektrinu - zatiaľ mám 800 kč zálohy, ale behom mesiaca mi nabehnú nové, ktoré očakávam vo výške 1200 kč. A samozrejme netreba zabúdať na naše obľúbené koncesionárske poplatky - 180 kč mesačne. No a štát si tiež príde na svoje - daň z nehnuteľnosti je cca 1600 ročne, takže 130 kč mesačne. Celkovo teda máme približne 16 400 kč za mesiac. A ešte sme nejedli :D. Mimochodom - internet platím 415 kč mesačne.

Inak teda - 15% z úrokov hypotéky mi vráti štát na daniach (minimálne za tento rok, potom to možno zrušia) - to vychádza asi 5000 kč ročne (s postupným klesaním) a spotreba vody nám vychádza polovičná než platíme zálohy. Niečo by mi mohli vrátiť aj na teple, pretože radiátory máme prevažne vypnuté (aj v treskutých mrazoch - vykurujú nás počítače, router, UPSka a DiskStation - a dve mačičky).

Pre porovnanie - predtým som platil 9500 za prenájom a energie dohromady (bez internetu). Ale nebol to môj byt. Tento maznáčik je môj a môžem si s ním robiť čo chcem :D.

1 komentár: